Saara Koponen

Så lyckas du med ditt Facebook-evenemang!
 
Såklart ska du skapa ett evenemang på Facebook för ditt event, det är nästan ett måste skulle jag säga. Det är ett supersmidigt sätt att nå ut på och för besökarna att organisera sina fritidsaktiviteter. Själv kryssar jag ofta i "intresserad" på de evenemang som jag är intresserad av att gå på, de evenemang som inte har skapat något evenemang glömmer jag ofta bort.
 
Mina bästa tips:
*Skapa ett evenemang! Mitt för tips är det självklara, att skapa ett Facebook-evenemang. Jag ser så otroligt många affischer som delas i mitt flöde och blir sååå frustrerad, SKAPA ETT EVENEMANG! Visst att man kan dela affischen, men då bör man länka till evenemanget i texten istället. Som sagt tidigare så underlättar det otroligt för besökaren att klicka i "intresserad" eller "kommer", för att inte glömma bort evenemanget men det är också ett GULDLÄGE för dig som arrangör att nå ut till besökarna och potentiella besökare. Bästa är ju att samla sina gäster på ett och samma ställe! Så se upp för eventuella dubbletter, man vill INTE att det ska finnas flera evenemang. Det är dåligt ur flera aspekter, dels uppstår det förvirring för besökaren men också för att besökarna inte samlas på ett och samma ställe. Det är dumt!
 
Ett annat tips i samma ämne är att skapa en Facebook-sida, som sedan är arrangör av evenmanget, det är BIG NO NO att göra evenemanget privat. Om det inte är typ en privat fest som du ska fixa för dina polare. Men annars, NEJ! SUPERDUPER NEJ. En sida är också ett superbra sätt att hålla kvar dina besökare till kommande evenemang, eftersom inaktuella evenemang "försvinner" och du tappar chansen att nå ut till potentialla besökare till nästa evenemang. Du vill ju också jobba med att skapa personliga relation med dina gäster och det gör du via din sida. 
 
*Var aktiv! När du skapar ditt evenemang och lyckats få hyffsat med intresserade så bör du också vara aktiv i evenemanget. Alltså göra inlägg av olika slag allt från informativa inlägg om till exempel tips på boende i närheten, biljettstatus, videoklipp från artist/band som uppträder eller nått annat som har anknytning till evenemanget och ger mervärde till besökaren. Jag uppskattar till exempel peppande inlägg inför evenemanget, speciellt samma dag, för att komma i stämning. Det räcker alltså inte att bara skapa ett Facebook-evenemang, du måste även fylla det med innehåll - Gärna både inför, under och efteråt!
 
*Bjud in och dela i grupper! För att lyckas att få hyffsat med intresserade till ditt evenemang så ska du börja med att använda evenemangets verktyg "Bjud in vänner" som finns under "Dela"-knappen till höger i evenemanget. Det kan både du och dina gäster göra, superfiffig grej! En annan fiffig grej är att dela evenemanget i relevanta grupper, kom att skriva en peppande, beskrivande text också - gärna något personligt och inte så himla säljande. 
 
*Snygg omslagsbild! Lägg lite extra tid på att göra en tilltalande och relevant omslagsbild till ditt Facebook-evenemang. Det ger ett bättre intryck och det är också ett superbra tillfälle att nå ut till besökare, så använd gärna bilden på ett informativt tydligt sätt. Men om du ska köpa annonsering på Facebook så har dom andra krav på din omslagsbild, då det du kan behöva göra två olika - en för evenemanget och en för annonsen. Läs mer om kraven HÄR. Observera att detta bara gäller för annonsering, inte för evenemanget.
 
Hoppas ni blev lite mer peppande på att fixa ett schysst Facebook-evenemang till era grymma event, mitt absolut bästa tips för att lyckas med sitt FB-evenemang är helt klart att prova, prova och prova! Gör misstag och gör om, gör rätt. Tillslut hittar man sin nisch och vet vad sina besökare uppskattar. 
 
Kör hårt!
 
Puss och kram!
Saara
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress