Saara Koponen

3 tips för att marknadsföra ditt event!
Som jag påpekade i ett av mina tidigare inlägg så spelar det ingen roll hur grymt event du arrangerar, om ingen vet om att det arrangeras - så lägg myyycket tid på marknadsföring! Men det är enklare sagt än gjort, för man måste marknadsföra sig rätt också, det räcker inte att skapa ett Facebook-evenemang och tro att vips så kommer alla veta om det. Hänger din målgrupp ens på Facebook?
 
1. Lär känna din målgrupp! Det går inte att påpeka detta för många gånger, du måååste känna din målgrupp och framförallt måste du inse att du har en målgrupp. Det går inte att ha "alla" som målgrupp, även om man tycker att ens event är så viktigt och bra för alla åldrar, intressen, osv osv...Du kan/ska INTE nå ut till "alla". Sätt dig ner och klura! Såklart är den här punkten liiite svårare om det är första gången du ska arrangera, men för att lyckas behöver du fortfarande veta vilka du vänder dig till och hur du ska nå ut till dom. 
 
2. Var personlig! Mitt absolut bästa tips för att lyckas med sin marknadsföring långsiktigt är att vara personlig och visa att man också är mänsklig, alltså att man också gör fel iband/mår dåligt/är stressad/etc etc.. Visa upp verkligheten! Det betyder inte att man ska mata ut allt fel man gör (för det blir fööör deppigt), men lägg ut lite sånt ibland och lär din målgrupp lära känna sig som arrangör. Visa dom vad som händer bakom kulisserna emellanåt och få dom att bli engagerade. Visst kan det kännas superläskigt att bli personlig, men jag stenhårt på att det är en framgångsnyckel!
 
3. Häng på rätt plattformar! Jag har själv gjort misstaget att tillexempel använda Facebook som marknadsföringskanal till målgruppen ungdomar. Det gick inge vidare för dom hänger inte där, jag skulle isället fokuserat på exempelvis Instagram. Visst, många av våra målgrupper använder flera olika plattformar och vi kanske behöver marknadsföra oss på flera - MEN POSTA INTE SAMMA SAK PÅ ALLA KANALER! Jag blir lagom frustrerad när jag ser exakt samma bild och text på Facebook i flödet och stories, kikar in på Instagram och ser exakt samma sak där. Inte OK! Fundera på varför du ska marknadsföra ditt event på de olika kanalerna, vad är syftet? Ska Facebook vara mer informativt och Instagram mer personligt och "bakom kulisserna"?  Oavsett, så behöver du lägga en hel del krut på att fundera på detta! Jag menar inte att man ska vara expert på detta från start, det är iprincip omöjligt, men testa och analysera - Gick det bra / dåligt? Utveckla! Gör om! För att lyckas behöver man testa, testa och testa igen! Tillslut hittar man sin grej. 
 
Hoppas detta gav lite inspiration och pepp! Dela gärna med dig av dina bästa tips i en kommentar :) 
 
Puss & Kram!
Saara